Tilbage til liste

Jeg hører og ser desværre alt for ofte, at virksomheder overser værdien i en god og sund work-life-balance blandt medarbejdere. Det er ikke fordi de ikke synes det er vigtigt, men ofte tror de det kommer lidt af sig selv, og at medarbejderne nok selv skal sige fra eller balancere i det - men det er ikke bare så såre simpelt.

 

I en super-travl hverdag er der altid fokus på bundlinjen, på at nå vores mål samt at monitorere arbejdstiden og indsatsen i virksomheden eller organisationen. Det er noget vi synes både er vigtigt og betydningsfuldt. Noget vi sjældent får afstemt, er dog forholdene mellem ressourcerne, arbejdes-flow og de enkelte arbejdsopgaver vi har. Vi er og bliver ikke ens og kan ikke klare det samme arbejdspres. Derfor er en god og sund work-life-balance blandt medarbejdere noget som alle virksomheden bør høj-prioritere og bruge både tid og penge på at investere i!   

 

FORDI, ser vi på hvordan det ser ud i hovedstaden, så døjer 173.000 mennesker med mental stress, og WHO antager, at vi i 2020 vil se ca. 52 pct. af dem der står af arbejdsmarkedet, gør det grundet stressrelaterede problemstillinger.

 

Studerer vi desuden dele af de 17 verdensmål, er det ikke kun noget der skal arbejdes med ude i virksomhederne, men også på politisk niveau.  Og mange virksomheder har virkelig taget de 17 verdensmål til sig. Både i forhold til at have fokus på deres CSR-politik, på et meso-niveau, og for at understøtte den gode politiske intentioner og strømninger, på makro niveau. Og de 17 verdensmål er i høj grad også optaget af sund trivsel og god work-life-balance. Derfor giver det mening og sund fornuft også at tænke jeres trivselsindsatser og trivselspolitik ind i dette.

  

5 gode grunde

 

Så for at opsummere i korte træk, hvad I får ud af at lave trivselsindsatser og en trivselspolitik på et strategisk plan, så er det:

 

  1. At komme medarbejderne i møde og udvise ansvarlighed
  2. Få sat ord på hvilke holdninger og værdier I har i forhold til trivsel på jeres arbejdsplads
  3. I skaber en virksomhedsprofil der udstråler ansvar og sætter menneskets på arbejdspladsen i centrum
  4. I kommer til at ligge rigtig godt i svinget i forhold til at rekruttere Z-generationen som på ingen måder accepterer mistrivsel…fordi så er de væk i en fart og ser sig ikke tilbage
  5. I får skabt jer et godt renommé og sundt brand i jeres branche

 

 

Ring gerne direkte hvis du vil have mere at vide om, hvordan I kan kikstarte sådan en proces på tlf: 60 71 02 75 eller skriv gerne direkte her til mig hvis du har spørgsmål til indlægget her

Bloggere på Børsen Karrierelink
Anne Essenbæk Toftbjerg
HR Seniorkonsulent. Den røde tråd i Annes karriere er de menneskelige ressourcer i organisationen.

Charlotte Alexandra Pedersen
Tidligere adm. direktør i DKSH Market Intelligence, nordisk direktør i Danone International Brands.

Lene Sheila Gjørup
Ejer og stifter af  CopenPsyk, hvor hun hjælper virksomheder med at forøge deres sociale kapital og forene god trivsel med virksomhedens performancekrav.

Rikke Berg
Rikke Berg er indehaver af firmaet SoSimple. SoSimples niche er autentisk mentaltræning, der effektivt kombinerer personlig empowerment med resultater på bundlinjen.

Tina Gaarn Christensen
Ejer Leadinspire og arbejder med leder-, team- og medarbejderudvikling og kulturforandringer.

Tine Bendix og Nina Nørgaard Jacobsen
Stiftere af In-spite, hvor vi kobler forretningsudvikling med content-strategier og produktion af videoindhold til internt/eksternt brug for virksomheder og organisationer.


Ulrik Damgaard
Head of business administration i Siemens og external advisor på Executive MBA på CBS.



Microsoft
JKS a/s
DLG
Danfoss
DEDIKATION ApS
SDC
People Executive
HOFOR
Solar
House of Prince (BAT)
Unicef