Tilbage til liste

Det er en kæmpe omvæltning at starte i nyt job; angstprovokerende ad pommern til! Balloner på stoleryggen, blomster i vasen og en kuglepen på bordet tager lidt af trykket, men der skal langt mere til en vellykket start.

Den krævende rekrutteringsproces er afsluttet med en underskrift fra den helt rigtige medarbejder, alting falder på plads og du kan trække vejret igen; det lykkedes at finde en ny medarbejder. Yes! Nu handler det bare om at fylde stolen ud, indtil kandidaten starter.

Eller hvad?

Typisk går der 1-3 måneder, inden din nye medarbejder skal møde i virksomheden første gang, men for dig bliver det hurtigt hverdag igen. Du er tilbage i dine daglige rutiner på et splitsekund.

Det er kandidaten ikke.

Tværtimod.

I tankerne er han eller hun allerede hos dig. I din virksomhed. På vej mod nye udfordringer og en ny karriere. Og der melder sig hurtigt en række tanker, der kan få selv den mest hårdhudede kandidat til at svede:

“Kan jeg leve op til forventningerne?”

“Hvilket tøj skal jeg tage på?”

“Passer jeg ind?”

Der er masser af tid til at blive nervøs, og desværre overvejer de færreste, hvilken betydning jobskiftet har for kandidaten. Så snart kontrakten er underskrevet, er du klar til at høste frugten; din nye medarbejders engagement, erfaring og viden.

Men det er for dumt!

Hvorfor?

Tjah… Måske fordi 25% af alle nyansatte forlader deres stilling igen, inden det første år er gået. Eller fordi 22% af de nye ansatte, der forlader deres job, allerede gør det indenfor 45 dage. Det kunne også være på grund af de 4% af de nyansatte, der aldrig vender tilbage efter deres første dag på jobbet* – og en fejlrekruttering koster kassen!

Der er mange gode grunde til at byde din nye medarbejder velkommen med stil, og spørger du os, bør onboarding i virkeligheden have samme høje status som rekruttering.

 

En vellykket onboarding…

… handler om dig.

Som arbejdsgiver er det dit ansvar, at din nye medarbejder falder til.

Hos DEDIKATION har vi ét tip, vi meget gerne vil give videre: Start tidligt. Meget tidligere end du forestiller dig! Og tro ikke, at den onboardingskabelon, du har fundet på Google, kan gøre det hele for dig.

Det er selvfølgelig fedt, hvis du har gjort dig nogle overvejelser om opstarten, men de skal føres ud i livet længe før 1. arbejdsdag.

Hvordan?

Du skal holde linjen varm.

Holde kontakten.

Så enkelt er det!

Og vi er faktisk ikke de eneste, der mener det. Mens begrebet onboarding handler om de ting, der finder sted i medarbejderes første tid i virksomheden, er der også et begreb, der dækker over den tidlige opstart; nemlig preboarding.

Og nej, det handler ikke om, at du skal spamme kandidaten med ligegyldige informationer i tide og utide, inden han eller hun overhovedet er startet i jobbet. Men der er mange små ting, du kan gøre, og det kræver minimalt af dig.

Til gengæld betyder det alverden for din nye medarbejder.

Du kan fx:

– sende en personlig mail, hvor du takker for en god rekrutteringsproces og byder din medarbejder velkommen.

– give en rundtur på arbejdspladsen og introducere de nærmeste kollegaer.

– tilknytte en mentor, der tager kontakt inden jobstart.

– sende en mail til virksomhedens ansatte, der informerer om den nye medarbejder – og sørg for, at den har været forbi personen først, så alle informationer bliver godkendt.

– sende introforløbet i forvejen, så kandidaten ved, hvad der skal ske de første dage.

– sende blomster til din nye medarbejder kort inden opstart.

– kontakte personen nogle dage inden jobstart og bekræfte dato, tid og mødested samt understrege, hvor meget du glæder dig til at byde personen velkommen for alvor.

Og så gør det selvfølgelig ikke noget, at der også er blomster og kage til kaffen på medarbejderens 1. arbejdsdag.

*Tal lånt fra “Onboarding: Flyvende fra start” af Christian Harpelund og Morten Højbjerg

Bloggere på Børsen Karrierelink
Anne Essenbæk Toftbjerg
HR Seniorkonsulent. Den røde tråd i Annes karriere er de menneskelige ressourcer i organisationen.

Charlotte Alexandra Pedersen
Tidligere adm. direktør i DKSH Market Intelligence, nordisk direktør i Danone International Brands.

Lene Sheila Gjørup
Ejer og stifter af  CopenPsyk, hvor hun hjælper virksomheder med at forøge deres sociale kapital og forene god trivsel med virksomhedens performancekrav.

Rikke Berg
Rikke Berg er indehaver af firmaet SoSimple. SoSimples niche er autentisk mentaltræning, der effektivt kombinerer personlig empowerment med resultater på bundlinjen.

Tina Gaarn Christensen
Ejer Leadinspire og arbejder med leder-, team- og medarbejderudvikling og kulturforandringer.

Tine Bendix og Nina Nørgaard Jacobsen
Stiftere af In-spite, hvor vi kobler forretningsudvikling med content-strategier og produktion af videoindhold til internt/eksternt brug for virksomheder og organisationer.


Ulrik Damgaard
Head of business administration i Siemens og external advisor på Executive MBA på CBS.



Bankdata
JKS a/s
DLG
Danfoss
DEDIKATION ApS
SDC
Sydbank
HOFOR
Solar
House of Prince (BAT)
People & Performance
Moment