Tilbage til liste

Lederkurser, personlig kompetenceudvikling, teambuilding, leanoptimering, kurser i mental robusthed og gå-hjem-møder – lyder det bekendt? Det moderne arbejdsliv står aldrig stille og stiller krav om effektivisering og konstant udvikling på alle fronter.

Den konstante intensivering af vores arbejdstid gør tiden til vores mest knappe ressource. Vi løber hurtigere og hurtigere for at nå det hele – indtil vi en dag mister pusten og må melde os ud af kapløbet. Men hvis det ikke hjælper at løbe hurtigere, hvad hjælper så?

 

Stilhed som modefænomen

”Shhh… Stilhed er det nye sort”, sådan lød det i Aftenshowet[1] i en diskussion om stilhed som et strategisk værktøj i møder på danske arbejdspladser. To ledere fra Region Midtjylland snakkede om, hvordan stilhed havde gjort deres møder op til 20 pct. mere effektive.

Distriktsleder i Region Midtjylland Morten Randløv forklarer, hvordan en insisteren på at lade 10 pct. af mødetiden foregå i stilhed, har øget effektiviteten markant, og tilføjer: ”Derudover vil jeg pege på, at vores referater rummer langt flere beslutninger.”

Men er det ikke en kæmpe selvmodsigelse? Hvordan kan møder blive mere effektive ved, at deltagerne IKKE snakker? Mortens kollega, områdeleder Ann-Christina Frederiksen, forklarer:

”Fordi der er skåret støj væk. Fordi vi har lettere ved at få fokus på det, vi skal i dialog om. Og fordi at på en eller anden måde er vi blevet bedre til at høre, hvad hinanden siger, og hvad budskabet er i det, der bliver sagt. Der er kommet mere eftertænksomhed simpelthen.”

 

Støjforurening

Vi lever i en verden fyldt med støj. Ikke bare støj i den traditionelle forstand, men en sammensmeltning af lyde, lys, billeder og bevægelse, der konstant prøver at fange vores opmærksomhed. Mails tikker ind på computeren med et "ding" og en pop-up, hjemmesiden, vi kigger på, er fyldt med farvestrålende reklamer, og mobiltelefonen blinker med beskeden om et misset opkald, en håndfuld ulæste mails og et par ligegyldige Facebook-notifikationer.

Vi tager allerede mange forbehold for at styre denne støj. Vi sætter musik i hovedtelefonerne, sætter telefonen på lydløs og prøver at se dybt koncentrerede ud, således at vores kolleger ikke tør forstyrre. De, der har mulighed for det, tager en dag på hjemmekontoret for at undgå afbrydelser. Men sådanne strategier virker som et plaster på et kødsår – for det dæmper jo ikke støjen?

På møder i virksomheden er støj ikke nødvendigvis larmende. Støj kan være, når en diskussion ender på et sidespor, når én person ender med at fylde det hele, når folk gaber, mister fokus og kigger uinteresserede ned i telefonen i stedet for at deltage aktivt. Så ryger effektiviteten ud ad vinduet, motivationen daler, og der tages færre beslutninger.

 

Effektiv multitasking er en skrøne

Kernen i stilhedens effektivitet skal ikke ses som stilheden i sig selv, men som den mulighed, den giver for refleksion. Muligheden for at tage en pause, genoprette fokus, få styr på ens prioriteter og være til stede i nuet – det er det, stilheden kan give. Stilheden giver også nærvær. Når vi er nærværende og føler os forbundet til hinanden, bliver vores kommunikation også bedre.

Den effektive multitasking er en skrøne. I et studie fra Cornwell University konkluderer to forskere, at brug af computere under forelæsninger får de studerendes opmærksomhed til at falde markant, og at de husker langt mindre fra undervisningen end deres medstuderende uden computer[2]. Om de studerende brugte computeren til research, der var relevant for forelæsningen, eller ej, gjorde ikke den store forskel – den store forskel lå i, at deres koncentration skulle deles, og at deres fokus på kerneopgaven dermed forsvandt. Det er let at overføre samme logik til et møde på arbejdspladsen.

Kært barn har mange navne: strategisk stilhed, den intelligente pause, refleksionsrum, mindfulde møder, etc. Fordelene er dog i høj grad de samme. Professor Jochen Reb fra Cambridge University Business School har arbejdet med mindfulness hos danske virksomheder som Carlsberg, If Forsikring og Københavns Universitet[3]. Resultaterne er tydelige: større arbejdsglæde, fokus og koncentration, bedre jobperformance og mere arbejdsglæde samt mindre lyst til at skifte arbejde og mindre stress. Og dette ved bare 10 minutters daglig meditation.

 

Hvorfor vælge kvantitet over kvalitet?

At prioritere nærvær og kvalitet over kvantitet både personligt og i en virksomhed er et aktivt valg, der skal tages. Enhver omstilling kræver ressourcer, men resultaterne kontra den begrænsede daglige bekostning synes at tale for sig selv. Har I råd til at lade være?

Artiklen er skrevet af Kim Hatting, stud.cand.mag., og Rikke Berg , erhvervscoach og indehaver af SoSimple.

SoSimple arbejder dagligt med mindful management, autenticitet og følelsesmæssig intelligens i toppen af dansk erhvervsliv.



[2] Hembrooke, H. & Gay, G. (2003). The laptop and the lecture: The effects of multitasking in learning environments. Journal of Computing in Higher Education, 15(1), 46-64.

[3] Santesson, T. (2013). Træk vejret dybt og øg dine præstationer. Djøfbladet: http://www.djoefbladet.dk/nyheder/2013/12/tr-ae-k-vejret-dybt-og--oe-g-dine-pr-ae-stationer.aspx


 

 
 
Bloggere på Børsen Karrierelink
Anne Essenbæk Toftbjerg
HR Seniorkonsulent. Den røde tråd i Annes karriere er de menneskelige ressourcer i organisationen.

Charlotte Alexandra Pedersen
Tidligere adm. direktør i DKSH Market Intelligence, nordisk direktør i Danone International Brands.

Lene Sheila Gjørup
Ejer og stifter af  CopenPsyk, hvor hun hjælper virksomheder med at forøge deres sociale kapital og forene god trivsel med virksomhedens performancekrav.

Rikke Berg
Rikke Berg er indehaver af firmaet SoSimple. SoSimples niche er autentisk mentaltræning, der effektivt kombinerer personlig empowerment med resultater på bundlinjen.

Tina Gaarn Christensen
Ejer Leadinspire og arbejder med leder-, team- og medarbejderudvikling og kulturforandringer.

Tine Bendix og Nina Nørgaard Jacobsen
Stiftere af In-spite, hvor vi kobler forretningsudvikling med content-strategier og produktion af videoindhold til internt/eksternt brug for virksomheder og organisationer.


Ulrik Damgaard
Head of business administration i Siemens og external advisor på Executive MBA på CBS.



Bankdata
JKS a/s
DLG
Danfoss
DEDIKATION ApS
SDC
Sydbank
HOFOR
Solar
House of Prince (BAT)
People & Performance
Moment