Tilbage til liste

+60'eren og hiphopperen

Nogle møder bliver bare noget helt andet, end man forestiller sig. Som et – fra vores side – velforberedt salgsmøde med en superflink managing partner hos en stor rådgivningsvirksomhed, hvor vi satsede ret meget på, at de var interesserede. Men der var intet at komme efter, hverken økonomi, brug for vores kunnen eller en særlig stor overbevisning om, at det er en kommunikationsvej frem for at bruge video, f.eks. i sin employer branding. 

Vi har lært, at vi skal tænke os godt om, inden vi bruger tid på et mindre kendt “lead". Her, hvor vi endnu kun har været i gang i få måneder, har vi brugt uforholdsmæssigt meget tid på at forberede os til møder, researche virksomheder og organisationer helt ned under gulvbrædderne for derefter at gå fra det første møde med en halvflad fornemmelse. Er det, fordi vi ikke kan sælge eller ikke har et godt produkt, altså os selv, den rådgivning, vi giver, og de videoer, vi producerer sammen med dygtige fotografer og klippere?

Næ, det er det ikke, for der er heldigvis lige så mange af de møder, hvor vi måske ikke helt forventede os det vilde, men i den grad blev overraskede.  Sådan et møde var vi til for nylig. Troede, at vi skulle mødes med en executive assistant og salgschefen, der syntes, at der måske var noget om det der med video, og at man kunne koble det til f.eks. virksomhedens salgsstrategi. Men da mødet startede, fandt vi os selv siddende sammen med både den øverste chef, salgschefen og den knivskarpe executive assistent, og vi havde et helt forrygende møde. De spurgte til alt, udfordrede os igen og igen, var meget klare i mælet, klar til at bruge video og havde store, vidtrækkende planer, som vi nu skal give et bud på hvordan kan realiseres. Vi håber nu på mange flere møder og en god forretningsrelation til +60’eren og hiphopperen (som de konsekvent kaldte sig selv og hinandens målgrupper) og den executive assistant. Et ambitiøst og sammensat trekløver, der supplerede hinanden godt og måske gerne vil os, hvis vi altså kan ramme alt det ambitiøse, de gerne vil.

Før vi startede vores virksomhed, havde vi lært, at man skal finde og gå efter sine yndlingskundeprofiler. Og det har vi gjort. Men her et halvt års tid inde i vores nye forretning må vi også sande, at ens yndlingskunde nogle gange ser noget anderledes ud, end man troede. Og jo hurtigere man indser det, jo hurtige kan man justere sin retning og finde frem til de mennesker og forretninger, for hvem man virkelig kan gøre en forskel. 

Så ja, det handler tit om noget helt andet end det, man umiddelbart havde forestillet sig, og det er en vigtig pointe, at også timing skal være lige i øjet. I det hele taget betyder timing meget, se f.eks. denne TED-talk om, hvorfor startups får succes. Vi arbejder videre på sagen.

https://www.ted.com/talks/bill_gross_the_single_biggest_reason_why_startups_succeed

Bloggere på Børsen Karrierelink
Anne Essenbæk Toftbjerg
HR Seniorkonsulent. Den røde tråd i Annes karriere er de menneskelige ressourcer i organisationen.

Charlotte Alexandra Pedersen
Tidligere adm. direktør i DKSH Market Intelligence, nordisk direktør i Danone International Brands.

Lene Sheila Gjørup
Ejer og stifter af  CopenPsyk, hvor hun hjælper virksomheder med at forøge deres sociale kapital og forene god trivsel med virksomhedens performancekrav.

Rikke Berg
Rikke Berg er indehaver af firmaet SoSimple. SoSimples niche er autentisk mentaltræning, der effektivt kombinerer personlig empowerment med resultater på bundlinjen.

Tina Gaarn Christensen
Ejer Leadinspire og arbejder med leder-, team- og medarbejderudvikling og kulturforandringer.

Tine Bendix og Nina Nørgaard Jacobsen
Stiftere af In-spite, hvor vi kobler forretningsudvikling med content-strategier og produktion af videoindhold til internt/eksternt brug for virksomheder og organisationer.


Ulrik Damgaard
Head of business administration i Siemens og external advisor på Executive MBA på CBS.



People & Performance
Unicef
JKS a/s
DLG
Danfoss
DEDIKATION ApS
SDC
Sydbank
HOFOR
Solar
House of Prince (BAT)
Microsoft