Tilbage til liste

Relationer er det nye sort – eller er det!

Udvikling, forandring, øget kompleksitet, globalisering og uanede mængder viden til rådighed. Alle taler om innovation, men få arbejder håndgribeligt med det. Hvordan skal vi navigere i denne verdensorden? Hvordan ved vi, om vi ved nok? Hvordan ved vi, om vi ved for lidt? Mange tænker: ”Vi må nok hellere lige vide ’liiidt’ mere, så er vi på den sikre side.” Overbevisningen om, at viden er godt, og meget viden er meget godt, er stærk i de virksomheder, hvor jeg arbejder med leder-, team- og medarbejderudvikling. Overbevisningen er ofte så stærk, at den står i vejen for at implementere og kapitalisere den viden, vi allerede besidder. Et eksempel er, når en medarbejder bliver leder, så siger han eller hun ofte: ”Jeg skal bare lige lære medarbejderne og området at kende, så begynder jeg at lede mine medarbejdere.” Problemet er bare, at der sidder en række medarbejdere, der fra dag 1 venter på den nye leders lederskab. Kunne man måske starte med lederskabet fra dag 1 og lære området at kende samtidig?  Den samme problematik opstår typisk, når en medarbejder starter i et nyt job. Han eller hun vil gerne lige lære det hele at kende, og "så går vi rigtig i gang" bagefter.

Jeg plejer at udfordre med følgende: ”Hvad nu, hvis du allerede ved nok og nemt kan finde ud af det, du ikke ved?” Så siger de sjovt nok: ”Jamen, så kan jeg jo bare gå i gang.” Så presser det næste spørgsmål sig på: ”Hvordan gør jeg så det?”

Mit svar på det spørgsmål er: ”Det gør du ved at stille gode, bevidste spørgsmål i dine relationer.” Det foregår ganske enkelt i de daglige samtaler. Du kan f.eks. stille konkrete spørgsmål til at øge kreativiteten i en samtale og dermed skabe nye løsninger og bedre resultater. Jeg tror på, at de medarbejdere, der kender egne styrker og svagheder, bruger sine relationer aktivt og evner at indgå i bevidste samtaler, klarer sig langt bedre end dem, der har mest fokus på, at de "bare lige" skal vide lidt mere.

Jeg synes nedenstående citat er stærkt, da det i mine øjne flytter fokus fra det, vi gerne vil opnå (en bestemt kultur) til, hvordan vi nemt kan gøre en forskel i hverdagen, nemlig i de daglige samtaler med vores medmennesker. Hvis vi bliver gode til at føre bevidste, tillidsfyldte samtaler og dermed skabe gode relationer, så bidrager vi automatisk til en god kultur.

”Vores ønskede kultur afhænger af kvaliteten af vores relationer, som igen afhænger af kvaliteten af vores samtaler.” (Kilde: Judith E. Glaser)

Hermed får du også svaret på, om relationer er det nye sort. Det bliver talt meget om relationer, men kvaliteten af relationerne afhænger af kvaliteten af vores samtaler, så hvorfor ikke starte der.

Bare for at få det på det rene, så siger jeg ikke, at det er dårligt at have erfaring eller at ”vide” noget. Jeg siger bare, at de fleste med fordel kan skrue op for at "bruge" deres eksisterende viden og fokusere på kvaliteten af deres samtaler og dermed af deres relationer.

Jeg har lavet en guide til dig, der kan hjælpe dig til at øge kvaliteten af dine relationer og dine samtaler. Du får baggrunden for, hvad der "lukker en samtale ned” (mistillid), og hvad der "lukker en samtale op” (tillid). Det er kemi i hjernen, og du kan lære at føre flere samtaler, der er baseret på tillid. I guiden får du også helt konkrete spørgsmål, du kan bruge til at øge kreativiteten i de daglige samtaler.

I mellemtiden kan du reflektere over følgende spørgsmål for at finde ud af, om du har brug for guiden.

  1. Hvad er kvaliteten af de samtaler, jeg fører? Evner jeg at føre samtaler baseret på tillid, eller er jeg lidt for god til at "lukke samtalen ned"?
  2. Hvor gode er mine omgivelser til at føre samtaler med mig? Hvor gode er de til at føre samtaler baseret på tillid? Får jeg lyst til at dele alt med dem eller slet ikke?
  3. Hvor god er jeg til at finde nye, kreative løsninger på problemer?
  4. Hvor motiveret er jeg for at lære en anden vej til bedre samtaler (skala fra 1 til 10, hvor 10 er topmotiveret)?

Hvis du er motiveret til at lære mere om bevidste samtaler, kan du finde hele guiden her

Bloggere på Børsen Karrierelink
Anne Essenbæk Toftbjerg
HR Seniorkonsulent. Den røde tråd i Annes karriere er de menneskelige ressourcer i organisationen.

Charlotte Alexandra Pedersen
Tidligere adm. direktør i DKSH Market Intelligence, nordisk direktør i Danone International Brands.

Lene Sheila Gjørup
Ejer og stifter af  CopenPsyk, hvor hun hjælper virksomheder med at forøge deres sociale kapital og forene god trivsel med virksomhedens performancekrav.

Rikke Berg
Rikke Berg er indehaver af firmaet SoSimple. SoSimples niche er autentisk mentaltræning, der effektivt kombinerer personlig empowerment med resultater på bundlinjen.

Tina Gaarn Christensen
Ejer Leadinspire og arbejder med leder-, team- og medarbejderudvikling og kulturforandringer.

Tine Bendix og Nina Nørgaard Jacobsen
Stiftere af In-spite, hvor vi kobler forretningsudvikling med content-strategier og produktion af videoindhold til internt/eksternt brug for virksomheder og organisationer.


Ulrik Damgaard
Head of business administration i Siemens og external advisor på Executive MBA på CBS.



Bankdata
JKS a/s
DLG
Danfoss
DEDIKATION ApS
SDC
Sydbank
HOFOR
Solar
House of Prince (BAT)
People & Performance
Moment