Tilbage til liste

Skriv en god ansøgning

Formålet med din ansøgning er at skabe så stor interesse om dig selv, at virksomheden vil invitere dig til en jobsamtale og høre dig fortælle, hvordan du vil udfylde jobbet. I ansøgningen skal du argumentere for, hvorfor netop du er den rigtige kandidat til jobbet. Du skal svare på, hvorfor du søger jobbet, hvad du kan tilbyde, og hvordan dine kompetencer kan bruges i stillingen.

Husk på, at din ansøgning ikke er dit cv skrevet i prosa – det er to forskellige redskaber, du kan bruge til at danne et samlet billede af dig og dine kompetencer i forhold til det enkelte job.

Den gode, målrettede ansøgning består af fire elementer:
1. Overskrift
2. Indledning og motivation
3. Match af kompetencer og krav – fortæl, hvad du kan bidrage med – hav udgangspunkt i det, virksomheden efterspørger i opslaget
4. Afslutning

OVERSKRIFT
Overskriften skal fange læserens interesse. Vælg eventuelt to nøgleord, som passer på dig, og som også bliver efterspurgt i stillingsannoncen. Brug en tone, der matcher tonen i stillingsannoncen. Hvis der er et referencenummer i stillingsopslaget, skal du også have det med i overskriften.

INDLEDNING OG MOTIVATION
Indledningen skal give læseren lyst til at læse videre. Vis, at du har forstået, hvad virksomheden har behov for, og hvad jobbet går ud på. Med motivationen fortæller du, hvorfor du søger stillingen. Kom med specifikke begrundelser for, hvorfor du ønsker jobbet; hvad finder du tiltrækkende ved stillingen, arbejdsopgaverne og virksomheden? Gode begrundelser viser, at du har forstået indholdet i jobbet og sat dig ind i virksomheden. Skriv personligt, og tænk dig godt om i dit valg af ord. Vis begejstring for jobbets indhold. Husk at holde et positivt fokus på, hvad der tiltrækker dig ved det nye frem for at skrive om, hvorfor du har valgt at søge væk fra dit nuværende eller tidligere job.

MATCH AF KOMPETENCER OG KRAV

Her skal du fortælle læseren, hvordan du matcher stillingsannoncens krav om faglige og personlige kompetencer. Dit mål er at overbevise læseren om, at du er den rette person til jobbet. Kom med bud på, hvordan du vil bruge din erfaring og dine kompetencer i den konkrete stilling. Fokuser på det, som kendetegner dig fagligt og – hvis du søger en lederstilling – din ledelsesstil, og underbyg med to eller tre konkrete eksempler. Som overskrift kunne man sige: ”Hvad får de, hvis de ansætter mig?” Det er rigtig godt at være konkret, så prøv at undgå for mange generelle vendinger/begrundelser, der kan virke lidt intetsigende.

AFSLUTNING
Afslutningen skal lægge op til en samtale. Udtryk en positiv forventning om at mødes til en samtale. Det er en balancekunst at udtrykke begejstring i forhold til jobbet og det at komme til samtale, samtidig med at du ikke skal virke alt for ydmyg.

Betragt dig selv som en ligeværdig samtalepartner, som er værd at mødes med.

GODE RÅD TIL ANSØGNINGEN

  • Vis, at du brænder for at få jobbet og for at blive ansat i netop den virksomhed.
  • Tro på dine evner, og vær stolt af dine resultater, men overdriv ikke.
  • Skriv, hvad du kan, som er relevant for jobbet, og udelad det, du ikke kan.
  • Faktuelle data, der allerede står i dit cv, behøver du ikke gentage i ansøgningen.
  • Brug humor med omtanke – du kan nemt blive misforstået.
  • Når du har skrevet 1. udkast til din ansøgning, så læs annoncen igen. Måske har du overset vigtige informationer første gang.
  • Få en anden til at læse ansøgningen igennem, inden du sender den. Slåfejl og uheldige formuleringer sender et signal om, at du ikke har gjort dig umage, og kan betyde, at du bliver valgt fra.

TJEKLISTE TIL DEN FÆRDIGE ANSØGNING

  • Er navnet på virksomheden, afdelingen, adressen og kontaktpersonen stavet korrekt?
  • Er datoen korrekt?
  • Er ansøgningen underskrevet, hvis du fremsender den med almindelig post?
  • Er din adresse, telefonnummer og e-mail korrekt på ansøgningen?
  • Har du læst korrektur?
  • Er ansøgningen sendt inden fristens udløb?

SPROG, FORM OG LAYOUT
Det er vigtigt, at din ansøgning fremstår enkel og overskuelig for læseren. Hold så vidt muligt ansøgningen på én side. Tilstræb at skrive i et levende og personligt sprog frem for at skrive lange eller formelle sætninger. Vælg en læsevenlig skrifttype, og gå ikke for langt ned i skriftstørrelse. Hvis du sender ansøgningen via e-mail, kan du i selve mailen blot skrive en kort beskrivelse af det, du fremsender som for eksempel: ”Hermed fremsender jeg ansøgning og cv til stillingen som ...” Hvis du har et navn på personen, du sender mailen til, kan du skrive: ”Kære fornavn+efternavn.” Afslut gerne mailen med en linje som for eksempel: ”Jeg ser frem til at høre fra jer.”

 

Bloggere på Børsen Karrierelink
Anne Essenbæk Toftbjerg
HR Seniorkonsulent. Den røde tråd i Annes karriere er de menneskelige ressourcer i organisationen.

Charlotte Alexandra Pedersen
Tidligere adm. direktør i DKSH Market Intelligence, nordisk direktør i Danone International Brands.

Lene Sheila Gjørup
Ejer og stifter af  CopenPsyk, hvor hun hjælper virksomheder med at forøge deres sociale kapital og forene god trivsel med virksomhedens performancekrav.

Rikke Berg
Rikke Berg er indehaver af firmaet SoSimple. SoSimples niche er autentisk mentaltræning, der effektivt kombinerer personlig empowerment med resultater på bundlinjen.

Tina Gaarn Christensen
Ejer Leadinspire og arbejder med leder-, team- og medarbejderudvikling og kulturforandringer.

Tine Bendix og Nina Nørgaard Jacobsen
Stiftere af In-spite, hvor vi kobler forretningsudvikling med content-strategier og produktion af videoindhold til internt/eksternt brug for virksomheder og organisationer.


Ulrik Damgaard
Head of business administration i Siemens og external advisor på Executive MBA på CBS.



People & Performance
Unicef
JKS a/s
DLG
Danfoss
DEDIKATION ApS
SDC
Sydbank
HOFOR
Solar
House of Prince (BAT)
Microsoft