Tilbage til liste

Analyse af stillingsopslag

Tag udgangspunkt i stillingsopslaget

Forbered dig godt, inden du skriver cv og ansøgning.
For at skrive en motiveret ansøgning og et målrettet cv skal du danne dig et tydeligt billede af det job, du søger. Lav en grundig analyse af stillingsannoncen, og find informationer om den virksomhed, du vil søge job i. Hvilke opgaver vil virksomheden have løst af den nye medarbejder, og hvilke faglige og personlige kompetencer skal den rette kandidat have? Det er også vigtigt, at du kan sætte ord på din motivation for at søge jobbet. Du står langt stærkere i din ansøgning, hvis du bruger tid på at afklare, hvad der motiverer dig, og hvorfor stillingen er den rigtige for dig. Motivationen skal du bruge, når du skriver ansøgningen. Nogle virksomheder udarbejder en grundig jobbeskrivelse, mens andre kun skriver en kort stillingsannonce. Stillingsannoncen er en slags ønskeseddel fra virksomheden, og kravene til ansøgerne kan derfor være mange og høje. Du behøver imidlertid ikke opfylde alle krav for at søge.

Analysér jobbet og virksomheden
Brug tid og energi på at søge informationer om virksomheden, så du lærer den bedre at kende. Du kan eksempelvis hente informationer på virksomhedens hjemmeside og Linkedin, søge på internettet eller spørge i dit personlige netværk, om de kender virksomheden eller nogen, der er ansat der.

Formålet er at få ny viden, som du kan bruge i din ansøgning eller til jobsamtalen.

Du kan eksempelvis søge oplysninger om:

  • Virksomhedens vision, strategi og mål
  • Branche og produkter
  • Ledelsesform og virksomhedskultur
  • Økonomiske og tekniske forhold
  • Karriere- og udviklingsmuligheder

Du kan også vælge at ringe til virksomheden og stille spørgsmål om forhold, du ikke kan læse om i annoncen. Men husk, at det kræver forberedelse, hvis du vælger at ringe. Det er en myte at tro, at du kommer foran på point, alene fordi du ringer på forhånd. Det kommer helt an på, hvilket indtryk du efterlader. Telefonsamtalen er din første kontakt med arbejdspladsen og måske med din kommende chef.

Du skal derfor være velforberedt, når du ringer op.

Overvej blandt andet:

  • Hvad vil du gerne opnå med telefonsamtalen?
  • Hvad savner du svar på?
  • Hvilke to-tre uddybende spørgsmål vil du stille?
  • Hvordan vil du indlede telefonsamtalen?
  • Hvordan vil du præsentere dig selv? Vær klar til at give en kort og præcis præsentation af dig selv.

Søger du job gennem et rekrutteringsbureau, hvor virksomheden er anonym, kan du være ekstra ud fordret, da du ikke kender virksomheden, men oftest kun fagområdet/branchen. Du kan her med fordel kontakte den konsulent, som er ansvarlig for rekrutteringen, og spørge ind til to-tre ting, som du skal have fokus på i forhold til at skrive en motiveret ansøgning og målrette dit cv. Har du fået relevante informationer, så henvis gerne til samtalen med den navngivne person i din ansøgning.

Sådan læser du en stillingsannonce
Læs først stillingsannoncen grundigt: Skriv ned, hvad der motiverer dig ved jobbet

  • Skriv ned, hvad der motiverer dig ved jobbet.
  • Hvorfor er jobbet det rigtige for dig?
  • Hvad er det, der tiltrækker dig?
  • Læg mærke til tonen i stillingsopslaget.
  • Overvej, hvordan dit eget sprog i din ansøgning kan tilpasses annoncen.
  • Notér de faglige kompetencer, som jobbet kræver.
  • Prioriter de tre krav, som du vurderer er vigtigst i jobbet, og som du vil give fremadrettede eksempler på i din ansøgning og angive som erfaringer i dit cv.
  • Notér de personlige kompetencer, som annoncen beskriver.
  • Notér øvrige relevante oplysninger om virksomheden.
  • Skriv ned, hvilke informationer du mangler.

Faglige og personlige kompetencer
Kompetencer kan typisk deles op i to typer:

  • Faglige kompetencer beskriver, hvilke arbejdsopgaver du kan udføre. Din uddannelse har selvfølgelig betydning, men dine kompetencer kan også sagtens være udviklet i dit nuværende job, i tidligere ansættelser eller gennem fritidsaktiviteter. Faglige kompetencer kan eksempelvis være, at du kan lede en personalegruppe, kvalitetssikre, forhandle, eller at du har stor forretningsforståelse.
  • Personlige kompetencer er bestemt af dine grundlæggende menneskelige egenskaber, dine holdninger, din selvindsigt og dine erfaringer. Det kan eksempelvis være, at du er vedholdende, analytisk eller lyttende.

Bloggere på Børsen Karrierelink
Anne Essenbæk Toftbjerg
HR Seniorkonsulent. Den røde tråd i Annes karriere er de menneskelige ressourcer i organisationen.

Charlotte Alexandra Pedersen
Tidligere adm. direktør i DKSH Market Intelligence, nordisk direktør i Danone International Brands.

Lene Sheila Gjørup
Ejer og stifter af  CopenPsyk, hvor hun hjælper virksomheder med at forøge deres sociale kapital og forene god trivsel med virksomhedens performancekrav.

Rikke Berg
Rikke Berg er indehaver af firmaet SoSimple. SoSimples niche er autentisk mentaltræning, der effektivt kombinerer personlig empowerment med resultater på bundlinjen.

Tina Gaarn Christensen
Ejer Leadinspire og arbejder med leder-, team- og medarbejderudvikling og kulturforandringer.

Tine Bendix og Nina Nørgaard Jacobsen
Stiftere af In-spite, hvor vi kobler forretningsudvikling med content-strategier og produktion af videoindhold til internt/eksternt brug for virksomheder og organisationer.


Ulrik Damgaard
Head of business administration i Siemens og external advisor på Executive MBA på CBS.



Bankdata
JKS a/s
DLG
Danfoss
DEDIKATION ApS
SDC
Sydbank
HOFOR
Solar
House of Prince (BAT)
People & Performance
Moment