Tilbage til liste

Læs om Danske Spil historie, koncernstruktur og afdelinger.

Virksomhedsprofil

Om Danske Spil
Dansk Tipstjeneste A/S blev stiftet den 21. juli 1948, og den første Tipskupon med 12 kampe fra den danske førstedivison i fodbold så dagens lys i maj måned året efter.

Virksomheden, som pr. 1. juli 2006 skiftede navn til Danske Spil A/S, er en koncern, der består af moderselskabet Danske Spil A/S og datterselskabet Dansk Automatspil A/S. Samlet omsatte koncernen i 2006 for 10,6 mia. kr.

Spillerne vandt 5,6 milliarder kroner i gevinster, mens årets resultat blev 1,6 mia. kr., der alle er fordelt som tipsmidler til gode formål. Dette svarer til ca. 4,3 millioner kr. hver eneste dag i året!
Til staten blev der godt 1,1 milliarder kroner i form af afgifter.

Staten ejer 80 procent af aktierne i Danske Spil A/S, mens Danmarks Idrætsforbund og Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger hver ejer 10 procent.

Historie

   Milepæle i Danske Spils historie

Spil

Erhverv

21. maj 2009
33 gratisspil har premiere på danskespil.dk. For første gang kan man spille på hjemmesiden, uden at det koster en krone.

10. juni 2008
Danskespil.dk runder kunde nummer 500.000. Hver måned har siden 600.000 unikke brugere, hvert år over 40 millioner transaktioner.

12. maj 2009
Endnu et medlem af Quick-familien kommer til. DrømmeQuick hedder det på danskespil.dk, mens det hos forhandlerne bliver døbt ExtraQuick.

Marts 2008
Danske Spil åbner op for de første samarbejdsaftaler med små klubber og foreninger. Derved får de mulighed for at blive onlineforhandlere af Danske Spils produkter.

6. december 2008
Drømmegevinsten er et spil, der kombinerer Lotto og Joker. Når en spiller har 7 rigtige i Lotto samt en gevinst i Joker lørdag (dvs. minimum to rigtige) på samme kvittering og spilledag, så udløses Drømmegevinsten. Er den heldige spiller ene om den bedrift, er der 40 millioner kroner i præmie.

December 2007
Danske Spils årlige omsætning er for første gang på over 11 milliarder kroner.

5. november 2008
Joker-tallene bliver udtrukket to gang om ugen fra samme pulje. Lørdag – som hidtil – og onsdag.

23. marts 2007
Den første PitStop Sportsbar åbner i Herning. Konceptet indbefatter både spilleautomater, tv-transmitterede sportsbegivenheder, billardborde og meget mere. Der er i dag seks PitStop Sportsbarer rundt om i landet.

14. oktober 2008
Zezam-universet bliver udbygget med otte solospil heriblandt Æggejagt og Slå 3 ens.

3. juli 2006
Dansk Tipstjeneste skifter navn til Danske Spil. Samtidig får logoet, terningen, et ansigtsløft, og hjemmesiden skifter navn til danskespil.dk.

5. maj 2008
I anledning af Danske Spils jubilæum kommer et JubilæumsQuick på markedet. 1. præmien i spillet er 60.000 kroner hver måned i 60 måneder. Det er den største månedsgevinst nogensinde.

3. december 2005
Bestyrelsen vedtager på et møde ledelsens forslag om nye grænser for spil på nettet i form af et maksimum for det beløb, der kan overføres fra spillerens bankkonto til spilkontoen. Beslutning er et led i en samlet ansvarlighedspakke, der også omfatter daglige beløbsgrænser, aldersgrænser og etiske regler om markedsføring.

14. april 2008
Zezam går i luften. Et helt nyt univers til danskespil.dk’s spillere. Yatzy, Ludo, Whist eller Hjerterfri kan nu også spilles om penge.

1. januar 2005
HC Madsen bliver ny adm. direktør for Dansk Tipstjeneste.

29. marts 2008
Danmarkshistoriens største gevinst bliver vundet af en københavnsk familie. Den lyder på 38.564.007 kroner og bliver vundet i Lotto.

1. januar 2005
Dantoto A/S fusioneres ind i Dansk Tipstjeneste

1. januar 2008
Oddset hæver tilbagebetalingen på Den Lange til 91 procent på de mest attraktive kampe. Der bliver samtidig mulighed for endnu flere Single-væddemål.

1. august 2003
Vicedirektør Jean Jørgensen, Dansk Tipstjeneste A/S, udnævnes til adm. Direktør for DanToto A/S.

10. december 2007
4-mands BingoQuick lanceres. Det første skrabespil, som man kan være flere om at spille.

9. maj 2003
DanTotos organisation integreres i Dansk Tipstjeneste.

13. november 2007
Oddset får endnu et familiemedlem. Danske Spil lancerer Sportsbørsen.

21. februar 2003
Antallet af tilmeldte spillere på tips.dk runder 50.000.I perioden den 10. til 24. februar annoncerer Dansk Tipstjeneste for første gang i dagblade og på tv for internetspillet på tips.dk. I kampagnens 11 første dage stiger antallet af tilmeldte spillere på tips.dk fra 22.000 til 50.000.

31. oktober 2007
Spillerne får første gratis QuizMaster på danskespil.dk

11. december 2002
Alle Dansk Tipstjenestes OnLine-spil kan spilles via tips.dk. Nu kan man også spille Lotto, Onsdags Lotto, Joker og Boxen på internet. 15.000 spillere har på dette tidspunkt tilmeldt sig spil på internet.

27. august 2007
FødselsdagQuick introduceres.

9. april 2002
Dansk Tipstjeneste åbner for, at det bliver muligt at spille Oddsetspillet Den Lange på tips.dk. I løbet af foråret 2002 kommer de øvrige sportspil, Vinderen, Måljagt og Matchen på internet.

29. juni 2007
Det første Managerspil bliver i forbindelse med Tour de France tilgængeligt på danskespil.dk.

1. marts 2001
Dansk Automatspil A/S åbner den første spillebutik under navnet PitStop på Fisketorvet i København. I løbet af det næste to år åbner yderligere 24 PitStop samt godt 80 Pitten.

14. maj 2007
Danske Spil lancerer det nye spilkoncept Pick'n Play Quick, som indeholder spilleme Match & Vind, Lykkehjulet, Bingo og BlackJack. De tages af markedet igen i midten af 2008.

1. januar 2001
På baggrund af en lovændring etablerer Dansk Tipstjeneste sit andet datterselskab, Dansk Automatspil A/S, der står for spil på gevinstgivende automater.

6. marts 2007
Oddset 1000 lanceres. Klubben for de bedste Oddset-spillere der har ramt et samlet odds på Den Lange på 1000 eller derover. Der er i dag over 50 medlemmer.

1. juli 2000
Dansk Tipstjeneste overtager DanToto A/S, som datterselskab i koncernen. DanToto arrangerer spil på heste- og hundevæddeløb.

22. januar 2007
Deal No Deal-Quick introduceres

17. august 1998
Dansk Tipstjeneste fejrer sit 50 års jubilæum.

30. oktober 2006
Bingo lanceres på danskespil.dk. For første gang er det muligt for spillere på danskespil.dk at spille direkte med (eller mod) hinanden.

1. juli 1997
Dansk Tipstjeneste omsætter for første gang for mere end 5 mia. kr.

4. september 2006
Alle Danske Spils skrabespil relanceres med en højere tilbagebetalingsprocent, hvilket betyder at der er tilført spillene flere at de "sjove" gevinster dvs. gevinster fra 100 kr. til og med 1.000 kr.

1. august 1996
Per Schütze bliver ny adm. direktør for Dansk Tipstjeneste.

9. juni 2006
Der kan spilles LIVE på Oddset.

14. april 1994
Den sidste OffLine-kupon indløses.

13. maj 2006
Lottos præmiestruktur ændres, så 1. præmiepuljen på almindelige uger kan hæves fra 5 millioner kroner til 10 millioner kroner. Samtidig ændres rækkeprisen fra tre til fire kroner.

1985
Dansk Tipstjeneste har igen vokseværk og flytter til nybyggede bygninger i Brøndby.

12. september 2005
Alle Dansk Tipstjenestes skrabespil kan nu spilles via tips.dk

1. juli 1983
Dansk Tipstjeneste omsætter for første gang for mere end 1 mia. kr.

20. august 2005
38.482.709 kroner. Så meget vinder et århusiansk ægtepar i Onsdags Lotto. Det er den største gevinst i spillets historie.

1983
Første præmieprognose. Programmet, der udregner præmieprognosen, er udviklet på en Commodore 64!

30. juli 2005
Den største gevinst på tips.dk bliver vundet på Joker. Den er på 30.224.939 kroner.

4. juli 1976
Aldersgrænsen på 18 år ophæves.

19. marts 2005
Den største gevinst i Jokers historie bliver vundet af en spiller på Amager. Den lyder på 35.875.154 kroner.

December 1973
Første edb-anlæg installeres.

26. januar 2004
Keno kommer på markedet.

Maj 1963
Præmieloftet på 100.000 kr. ophæves.

4. august 2003
Det bliver muligt at spille Lotto via Betalingsservice, produktet hedder Lotto-Service.

1960
Dansk Tipstjeneste har vokseværk og flytter fra Kronprinsessegade i København til nye lokaler på Lersø Park Allé.

9. februar 2003
En Oddset-spiller fra Vesterbro i København vinder den hidtil største gevinst på én kombination på Den Lange. Gevinsten er på 473.560 kr. for en indsats på 500 kr. Spilleren har spillet 9 kampe lige på til et samlet odds på 947,12.

29. april 1956
Præmieloftet hæves fra 50.000 kr. til 100.000 kr.

8. februar 2003
En spiller fra København bliver den første internetmillionær på Dansk Tipstjenestes hjemmeside. Spilleren vinder 3.391.412 kr. på en 1-uges LynLotto, der er spillet via tips.dk.

29. april 1956
48-rækkers bestemmelsen ophæves. Herefter er der ingen grænse for antal spillede rækker pr. person.

6. januar 2003
Dansk Tipstjeneste hæver tilbagebetalingen på Den Lange fra 80 procent til 87 procent pr. kamp. Samtidig bliver det muligt at spille doubler (to kampe), hvor kravet tidligere var tripler (tre kampe). Spillerne tager straks nyheden til sig, og Oddset-omsætningen stiger efterfølgende til det dobbelte.

1. juli 1950
Dansk Tipstjeneste aflægger sit første regnskab. Omsætningen er på 67 mio. kr.

20. november 2001
Dansk Tipstjeneste afvikler for første gang et politisk valgspil. Ved Folketingsvalget tirsdag den 20. november 2001 skal man gætte mandatforskellen mellem udvalgte partier i seks forskellige kombinationer. Spillet hedder Mandatjagt, er skåret over Måljagt og har løbende odds.

9. juni 1948
Folketinget vedtager den første Tipslov.

6. oktober 2001
Måljagt byder på Danmarkshistoriens suverænt største odds - 1.122.082 gange indsatsen gav den rigtige kombination igen.

 

18. september 2001
Måljagt kommer på markedet.

 

22. januar 2000
Joker kommer på markedet.

 

12. april 1994
Oddset kommer på markedet.

 

17. marts 1993
Viking Lotto (i dag kendt som Onsdags Lotto) kommer på markedet.

 

1. september 1992
Det første skrabespil Quick kommer på markedet.

 

18. juni 1990
Første spil via OnLine-terminal.

 

7. oktober 1989
Premiere på Lotto. Omsætning på 12 millioner kroner i 1. runde.

 

7. maj 1989
Første tipskupon uden hjemmesejre. Der er ni uafgjorte kampe og fire udesejre. 210 tippere har 13 rigtige og får hver 15.351 kroner.

 

1. juli 1987
Jackpot-reglen om overføring af pulje til næste uge indføres. Første jackpot 9. august 1987.

 

8.-9. marts 1975
Der bliver 13 kampe på kuponen.

 

18. juli 1971
De 12 rigtige tegn er alle 1-taller. 12 rigtige giver 26 kroner.

 

28. februar 1970
Tendenslodtrækning indføres.

 

August 1966
10-rækkers kuponer afløser 8-rækkers.

 

August 1961
De første karboniserede to-delte kuponer tages i brug og erstatter de tre-fløjede.

 

Somrene 1954-1957
Cricket er på tipskuponen.

 

8. maj 1949
Første spilledag for tipningen. Rækkeprisen er 25 øre, og omsætningen i første spillerunde er cirka 423.000 kr.

 

 

 

Koncernstruktur
Danske Spil Koncernen består af to selskaber; moderselskabet Danske Spil A/S og datterselskabet Dansk Automatspil A/S.

Danske Spil A/S udbyder tre forskellige typer af spil: Talspil (Lotto, Onsdags Lotto, Joker, Boxen, Bingo og Keno), sportsspil (Tips 12, Tips 13, Oddset og Måljagt) samt skrabespil (MiniQuick, MillionQuick, MegaQuick, BogstavjagtQuick, EldoradoQuick, Deal no Deal-Quick, FødselsdagQuick og JulekalenderQuick, 4-mands BingoQuick samt spilkonceptet Pick'n Play Quick indeholdende Match & Vind, Lykkehjulet, Bingo og BlackJack. På danskespil.dk findes derudover skrabespillene SudokuQuick og Sænke SlagskibeQuick).
Desuden udbydes spil på hestevæddeløb og hundevæddeløb.
Blandt hestespillene finder man blandt andet Vinder, Plads og V5. Siden foråret 2001 har det desuden været muligt for danske spillere at deltage i det svenske V75, hvor førstepræmiepuljen normalt er på 15 millioner kroner.

Dansk Automatspil A/S deler sine forretningsaktiviteter op i to områder: Etablering af PitStop spillecaféer og opstilling af spilleautomater i særlige butiks-afsnit hos forhandlere.

PitStop er således en spillecafé med et lokale, hvor man kan spille alle spillene fra Danske Spil og DanToto, mens man i et tilstødende lokale finder Pitten, der er et særligt afsnit til spilleautomater. Typisk er der opsat 35 - 50 gevinstgivende spilleautomater.

 

Værdier

Værdier

Tillid
Tillid er Danske Spils fundament. Den vigtigste forudsætning på markedet er tilliden til afviklingen af spillet, forvaltningen af midlerne og Danske Spils produkter.

Underholdning
Danske Spil bidrager med den harmløse underholdning og drømmen om lykke og gevinst, som tilfredsstiller den spillelyst, der eksisterer i de fleste mennesker.

Fornyelse
Danske Spil er fornyende i sine produkter, således at de er aktuelle. Danske Spil sætter standarden, men må aldrig drive udviklingen.

Ansvarlighed
Hensynet til indtjeningen får ikke lov til at gå ud over hensynet til verden omkring os. Danske Spil udviser omhu og redelighed - og er bevidst om det mandat, der er givet. Danske Spil lægger stor vægt på at være en ansvarlig udbyder af spil.

Således opfatter Danske Spil sin samfundsrolle bredere end at skaffe midler til samfundsgavnlige formål via spil. Det er vigtigt for Danske Spil at skaffe disse midler til veje uden samtidig at skabe misbrugsproblemer.

Samfundsengagement

1,6 milliarder kroner til glæde og gavn for hele Danmark

Hvert år sender Danske Spil penge til samfundet i form af tipsmidler. Sidste år blev det til 1,6 milliarder kroner - svarende til 4,3 millioner kroner om dagen. Pengene støtter blandt andet spejdere, frivillige foreningsledere, musikere, dyreelskere, friluftsentusiaster, skoleelever og ufattelig mange andre.

Tipsmidlerne er en del af det overskud, som Danske Spil og datterselskabet, Dansk Automatspil, hvert år har på spil. I dag fordeles pengene mellem ministerierne, der sender dem videre til tusindvis af gode formål: Alt fra idrætsbørnehaver til Blindefonden og fra Pindsvinevennerne til SOS børnebyer har modtaget støtte.

Modtagere af Tipsmidlerne

  • DGI
  • Dansk Ungdoms Fællesråd
  • Friluftsrådet
  • DIF
  • Lokale- og Anlægsfonden
  • Ældresagen
  • Hjerteforeningen
  • Røde Kors
  • DFS
  • Team Danmark

 

Forretningsområder

Forretningsområder
Danske Spil A/S udbyder spil i tre kategorier, Talspil, Sportsspil og Skrabespil, hvor Talspillene udgør knap 2/3 af den samlede årlige omsætning på 7 mia. kr. Sportsspillene tegner sig for ca. 1,7 mia kr. og Skrabespil omsætter ca. 915 mio. kr.

Produkter
Danske Spil udbyder følgende produkter:

  • Lotto
  • Onsdags Lotto
  • Boxen
  • Joker
  • Tips
  • Oddset
  • Quick
  • Keno
  • Bingo
  • Zezam

Læs mere om vores produkter på vores hjemmeside eller klik her

Kunder
Danske Spils spil sælges gennem knap 3.900 forhandlere i Danmark, Grønland og på Færøerne.

Det er vigtigt for Danske Spil A/S, at kunderne kan tippe, spille og skrabe sig til en gevinst under ordentlige, sikre og reglementerede forhold.

Danske Spil A/S har cirka 3.900 forhandlere placeret rundt om i Danmark, Grønland og på Færøerne. 2.900 af butikkerne har en OnLine-terminal, hvorfra kunderne kan købe eksempelvis Tips- og Lotto-kvitteringer, mens de øvrige cirka 1.000 forhandlere er skrabespilsforhandlere, som kun sælger skrabe-lodder.

Forhandlersalg og ForhandlerCentret sørger for løbende kontakt til forhandlerne, og derudover dækker de 12 regionschefer hver deres distrikt. Hver dag besøger regionscheferne en række forhandlere for at give dem gode råd om indretning, salgsstrategier og kampagner. Regionscheferne står også for udarbejdelsen af butiksplaner. Formålet med disse tiltag er at støtte forhandlerne i at yde den bedst mulige service og give den bedst mulige information om spillene. Så både forhandlere og kunder får de bedste betingelser.

Karriere

Karriere
Danske Spil har været den førende aktør på det danske spillemarked siden 1949. For at fastholde og udvikle denne position er vi til stadighed på udkig efter nye og kompetente medarbejdere.

Danske Spil markedsfører en række af landets mest kendte og populære spil, heriblandt Lotto, Onsdags Lotto, Tips, Oddset, Dantoto og Quick.

I 2008 omsatte Danske Spils ca. 270 medarbejdere sammen med sine ca. 3.800 forhandlere for 10,9 milliarder kr.

Danske Spil er en levende arbejdsplads med en dynamisk virksomhedskultur. Det sætter sit præg på dagligdagen, at produkterne indgår i danskernes udbud af underholdning - og at det årlige overskud på over 1,6 milliarder kr. bliver fordelt som Tipsmidler til idræt, kultur, forskning og sygdomsbekæmpelse.

Enhver ansættelse i Danske Spil starter selvfølgelig med en grundig introduktion til jobbet og husets øvrige funktioner og medarbejdere. Derefter begynder en spændende hverdag i et levende og dynamisk miljø med masser af gode kollegaer i næsten alle aldre. Vi tilbyder dig løbende videreuddannelse, gode karrieremuligheder samt ansvar og beføjelser. Du vil få konkurrencedygtig løn og personalegoder.

Danske Spil har 268 medarbejdere fordelt i koncernens otte afdelinger.

Medarbejderne fordeler sig med ca. 40 procent kvinder og ca. 60 procent mænd. Gennemsnitsalderen er 40 år.

Det er vigtigt for den fortsatte udvikling af koncernen at fastholde adgangen til en høj kompetence. Det kommer blandt andet til udtryk ved omfattende uddannelsesaktivitet. I 2004 har Danske Spil afholdt 696 kursusdage. Det svarer til et gennemsnitligt antal kursusdage på cirka 2,8 pr. medarbejder.

Jobmuligheder hos os
Danske Spil A/S er altid interesseret i dygtige og engagerede medarbejdere.

Du er velkommen til at sende en uopfordret ansøgning til adressen:

Danske Spil A/S
HR og Juridisk afdeling
Korsdalsvej 135
2605 Brøndby

Du kan også gøre det via mail til: hrdrift@danskespil.dk

Kultur
Danske Spil er en attraktiv arbejdsplads, der dagligt modtager mange jobansøgninger - både som svar på annoncer og uopfordrede.

Danske Spil gør hver dag en stor indsats for at sikre, at medarbejderstaben er den rigtige i forhold til koncernens markedssituation.

Det er koncernens samlede værdier og den fastlagte personalepolitik, der i det daglige sikrer, at medarbejderstaben yder den optimale indsats.
Og at medarbejderne altid bliver tilbudt de arbejdsvilkår, der er med til at sikre, at de kan yde en professionel og positiv indsats.

Lønnen er tæt på eller over gennemsnittet for sammenlignelige virksomheder, og medarbejderne får flere andre tilbud, der kan betragtes som en del af den samlede lønpakke.

Medarbejderne har stiftet tre forskellige foreninger: Sports-, kunst- og personaleforeningen. Endelig tilbyder Danske Spil en betalt og god pensionsordning gennem Codan. Og gennem samme selskab en hospitalsforsikring.
Det sidste betyder, at medarbejderne kan forvente hurtig behandling, hvis ventelisterne i det offentlige system er for lange. Læs mere om Danske Spils personalepolitik her.

Anette Østbjerg

Markedsudviklingschef

Jeg har Danmarks bedste job
Anette Østbjerg er markedsudviklingschef på Danske Spil, og bag den lange og fine titel gemmer sig et mangefacetteret job. Det er Anette, der holder øje med markedsudviklingen, og det gælder både det økonomiske marked, Danske Spil agerer på, og de fremtidsperspektiver der er for virksomheden set med kundernes øjne. Anette tager sig af undersøgelser af kunderne og af spillemarkedet generelt:

- Man kan sige, at jeg er en slags rejseleder på en rejse, hvor Danske Spil er destinationen. Og det fantastiske er, at Danske Spil er et helt uopdaget rejsemål - både for de kunder, der kender os mere eller mindre godt, og for de medarbejdere der er på Danske Spil. Så mit arbejde går i korthed ud på at sørge for, at Danske Spil bliver opdaget, fortæller Anette.

Som rejseleder benytter hun sig af værktøjer som fokusgruppe-undersøgelser, markedsanalyser og segmentering af de potentielle kunder. Det lyder fint, men er i virkeligheden meget jordnært. Anette er kendt som den Danske Spil-medarbejder, der bruger og kan flest "frække" ord om sit arbejde.

Her er sjovt at være
Anette beskriver Danske Spil som en sjov, underholdende og meget interessant virksomhed. Hun er utrolig glad for sit eget arbejde og tøver ikke med at kalde det verdens bedste job:

- Jamen, jeg synes bare, det er superfedt at være her. Jeg har været her i syv år, og jeg har aldrig kedet mig. Jeg har masser af frihed, og jeg føler, at jeg bliver hørt. Når jeg fremlægger ideer og tanker for ledelsen, ved jeg, at jeg vil blive mødt med åbenhed. Det er fantastisk.

Og så er det fantastisk, at der er så utrolig mange kompetente medarbejdere her. Der er altid nogen at spille bold med, og den daglige sparring med kollegerne betyder meget.

Anette sætter også stor pris på den etik og moral, der præger hverdagen på Danske Spil:

- Danske Spil har virkelig høje normer for etik og moral, selv om vi hele tiden balancerer på et tveægget sværd, hvor der selvfølgelig er et ønske om større omsætning på den anden side. Men jeg ville slet ikke have lyst til at være her, hvis ikke overskuddet gik til gode formål. De forretningsmæssige vilkår har også stor betydning, men de ville ikke være noget værd, hvis ikke Danske Spil arbejdede aktivt for at skabe et sikkert, stabilt og ansvarsbevidst spilleudbud.

Oddssætter

Drømmejob for talnørder

Det lyder som verdens bedste job. Oddssætter. De følger med i sportens verden, og de sætter odds på kampene i Danske Spils programblad.

Der er ingen tvivl om, at Steen Madsen er glad for sit job, men det er altså mere end at sidde og læse Tipsbladet og se live-fodbold på storskærm.

- Selve oddssætningen fylder ikke mere end 50 % af min arbejdstid. Der er rigtig meget administration, og en stor del af min arbejdsdag går med at overvåge kampe, der er i gang, og med at planlægge det næste programblad, forklarer Steen Madsen.

Han sidder helt afslappet denne torsdag eftermiddag, hvor der netop er lagt sidste hånd på weekendens programblad, der udkommer i dag, fredag.

- Enten arbejder jeg fra 7-16 eller fra 15-24, og i dag har jeg aftenvagt. Så jeg begynder allerede i aften at kigge på hvilke kampe, der skal i næste programblad. Morgenvagten fredag fortsætter med at arbejde med bladet og med at sende et udkast til vores trykkeri i Esbjerg.

Stor viden = længere snor
Oddssætterne bruger også meget tid på at overvåge de kampe, som allerede er tilbudt spillerne.

- Vi har sat en masse forskellige grænser, der har noget at gøre med, hvor store risici, vi vil tage med de enkelte kampe. Når de grænser bliver nået, går der en alarm i gang på min computer. Det kan for eksempel være, at der er satset særligt meget på et bestemt udfald. Så kigger jeg på kampen igen og vurderer, om der er kommet nye oplysninger, som gør, at jeg skal ændre oddset på kampen, forklarer Steen.

Og det kender vi jo alle sammen. Vi sidder derhjemme og finder et rigtig godt odds i programbladet, men nede ved forhandleren er oddset reguleret ned, og så får vi mindre ud af vores spil.

- Den hører jeg ofte: Så ændrer I bare oddset! Og ja, det gør vi. Det er som om, at spillerne af og til glemmer, at det her altså er en forretning, og vi skal tjene penge på det. Jo mere information vi har om de enkelte ligaer, des længere snor giver vi i forhold til grænserne og oddsreguleringer. For eksempel har vi meget information om den danske SAS liga og Champions League-kampene, så der er snoren ret lang, siger Steen.

Nu er der selvfølgelig også den forskel på Danske Spil og på de onlinebookmakere, som ofte er sammenligningsgrundlaget, at Danske Spil to gange om ugen udsender et fysisk programblad.

- Det gør jo, at folk helt fysisk kan se, at oddset er ændret, for det står altså i bladet sort på hvidt, hvilke odds vi lægger ud med tirsdag og fredag.

"Hvis spillet kommer forkert"
Når oddssætterne sidder og overvåger de forskellige kampe, holder de øje med, hvordan indsatserne fordeler sig.

- Jamen, hvis spillet kommer forkert - det vil sige, hvis ikke den procentvise fordeling af indsatserne fordeler sig, som vi havde forventet - kan der være to årsager. Der kan være kommet ny information, som vi så skal have justeret oddsene i forhold til, eller også har vi lavet en fejl. Det sker jo bare aldrig, griner Steen med et selvsikkert glimt i øjnene, der markerer, at det der med fejl ikke er noget, de bruger blandt oddssætterne.

Når Steen skal finde information om de forskellige kampe, bruger han internettet og næsten ikke andet. Mandag kan der snige sig lidt avislæsning ind for at tjekke op på weekendens mange kampe, men ellers foregår det hele online.

Hvor kommer oddsene fra?
Det er ikke så svært med de der odds. Du skal først have fordelt den procentvise chance for hvert af de tre udfald. For eksempel hvis der er 50 % chance for hjemmesejr, 30 % for uafgjort og 20 % for en udesejr. Så finder du oddset ved at dividere hvert enkelt procenttal op i den teoretiske tilbagebetalingsprocent, som for Den Lange typisk er på 87. Altså bliver oddset på et 1-tal i ovenstående eksempel på 1,74. (87 delt med 50)

- Vi gør det, at der er flere, der laver odds på den enkelte kamp. Når vi hver især har lavet odds på kampen, lægger vi dem ind i et Excel-ark, der så regner gennemsnitsoddset ud. Og som regel er vi meget enige, men hvis der er for eksempel tre, som siger odds 1,50, mens der er en, som peger på 1,75, så tager vi en meget demokratisk rundbordssamtale, hvor vi diskuterer, hvor oddset bør ligge.

Oddssætterne brænder alle sammen for at lave så præcise odds som muligt, og derfor kan bølgerne godt gå højt i forbindelse med oddssætningen.

- Vi skændes ikke, men derfor kan argumenterne godt blive lidt højlydte. Så gør vi ofte det, at vi bare lige vædder en cola, om hvem der får ret, og så er det med at komme videre.

Beitar-FC København
Lad os høre lidt mere konkret om, hvordan der egentlig bliver arbejdet med den enkelte kamp.

- I Champions League-kampen mellem Beitar og FCK, da de skulle spille i Jerusalem, havde vi gjort Beitar til kneben favorit, men vi fik utroligt mange indsatser på hjemmesejren. Vi havde vurderet anderledes end spillerne, der mente, at FCK ikke var så stærke, at de kunne modstå Beitar - og de fik jo ret! Men vi var nødt til at se på, hvad vi vidste om kampen. Beitar er traditionelt et stærkt hjemmehold, men omvendt har FCK stor erfaring fra sidste sæson i CL. Ståle Solbakken gjorde Beitar til favoritter i pressen, og det har måske også påvirket spillerne. Vi holdt fast ved vores vurdering.

- Lige omvendt var det med kampen i Lissabon i tirsdags, hvor vores odds lå højt på FCK, men her troede spillerne ikke på os, så de spillede på dansk sejr. Vi havde vægtet den store udskiftning i den portugisiske trup, og det faktum, at deres sæson endnu ikke var begyndt, højere end andre. Omvendt rundbarberede Benfica jo FCK, da de mødtes sidste sæson. Vi forsøger hele tiden at få så meget information som muligt, når vi skal vurdere en kamp.

Nederlag med smil på læben
Selvfølgelig fyger luften med interne jokes og opbakning til favoritholdene blandt oddssætterne, men det vigtigste er nu ikke den personlige sejr.

- Jeg ser en fodboldkamp med lidt andre øjne, end jeg gjorde, før jeg fik dette job. Nu kan jeg godt acceptere et nederlag til det danske landshold, hvis det er godt for forretningen. For eksempel fulgte jeg med på tekst-tv i onsdags, da Ajax tabte hjemme til Slavia Prag. Så kan jeg godt sidde og smile lidt for mig selv, lyder det fra Steen.

Han har selvfølgelig et favorithold, og fordi han er fra tiden med Tipslørdag på tv, må det nødvendigvis være et engelsk hold.

- Jeg holder med Manchester United - det er ingen hemmelighed. Der er andre ligaer, som jeg er mere ligeglad med, men sidste sæson holdt jeg med Real Madrid i Spanien, fordi et par af mine kolleger hernede var helt vilde med Barcelona, så det var nok mest for at irritere dem.

Steen når lige at fortælle, at det ikke kræver nogen speciel uddannelse at være oddssætter, men straks efter siger han, at han selv er uddannet bankassistent og assurandør.

Altså ret talfokuserede uddannelser.

- Nårh, jaeh, hvis man ikke har bare lidt flair for tal og matematik, så er det nok svært at fungere som oddssætter. Men det vigtigste er evnen til at suge informationer til sig. Jeg har hele tiden tekst-tv, computeren og forskellige tv-kanaler kørende. Det er måske ikke så romantisk, som folk forestiller sig, men jeg er så privilegeret, at jeg har fået lov til at arbejde med noget, jeg interesserer mig helt åndssvagt for, smiler Steen.

 

NetDrift-medarbejder

Rå men hjertelig kammertone

Britts altid gode humør smitter tydeligt af på arbejdet: Der er smil, latter og en ægte interesse for arbejdsområdet.

- Det er jo os, der står for overvågning og administration af de 2.800 OnLine-terminaler. Vi søger efter fejl, og retter dem i samarbejde med TDC. Det er også os, der har ansvaret for de 1.200 GVT-terminaler. Her i huset står vi for telefoncentralen; vi opretter, nedlægger og flytter telefoner.

Og det er jo ikke bare det at flytte dem - vi skal også sørge for, at telefonerne har den rigtige status på den computer-server, der er koblet på telefoncentralen, fortæller Britt.

Mens hun fortæller, kommer der mange gode kommentarer fra de mandlige kolleger. De spøger med, at der KUN er mandlige medarbejdere i afdelingen; Britts kvindelighed har det nemlig med at forsvinde i brandvarme kommentarer i et flot frisprog. Mener de. Hun kalder selv tonen i afdelingen for "en rå men hjertelig kammertone," og man kan tydeligt se, at hun nyder den frie samtaleform.

Brandslukning uden for almindelig arbejdstid
Britt Herrig er en af de medarbejdere i NetDrift, der må finde sig i skiftende arbejdstider. For som kommunikationstekniker er en af opgaverne at sørge for, at de interne computersystemer på Danske Spil altid fungerer optimalt:

- Vi har selvfølgelig skiftende arbejdstider, men der skal altid være en på vagt mellem 7 og 24 - også i weekenden. Det generer ikke mig, for det er et spændende arbejde med mange forskellige opgaver!

Vi er jo en slags HelpDesk uden for almindelig åbningstid, og så er det os, der yder brandslukning, når computersystemerne ikke fungerer optimalt! Det betyder, at her til tider kan være meget hektisk, men vi har også perioder, hvor vi kan tage os af de lidt mindre, men også vigtige opgaver, siger Britt.

IT-medarbejder

Samarbejde med hele huset

Tamim er en af Danske Spils 11 IT-planlæggere. Hans job består i at planlægge og koordinere eksterne og interne IT-projekter fra A til Z.

- Når virksomheden beslutter at udvikle et nyt IT-værktøj, starter min opgave med at undersøge og analysere brugernes behov. Herefter kortlægger jeg behovene og laver dem om til et sprog, som programmørerne kan forstå - et teknisk sprog i form af usecases og en kravspecifikation, der detaljeret skildrer forbrug af tid og arbejdskraft.

Herefter skal der laves design af brugergrænsefladen. Når det er sket, går så selve arbejdet med udvikling af systemet i gang, og til sidst testes systemet igennem.

Hele processen koordineres af Tamim og hans 10 kolleger i afdelingen for QA & Planlægning.

- Der er en masse aktiviteter, der skal estimeres og lægges ind i planen. Og det er et dødspændende arbejde, for det indebærer, at jeg har kontakt til alle de involverede afdelinger i huset. Jeg render rundt til brugere og programmører og har stor kontakt til leverandører i ind- og udland, fortæller Tamim.

- Og så sker der hele tiden en masse nyt i mit arbejde. Siden jeg begyndte i Danske Spil i 1999, har vi skiftet IT-platform fra ICL til IBM/Oracle, vi har udviklet teknologien til en række nye spil, og i 2002 lancerede vi OnLine-spil via internet, som er en helt ny teknologi. Så for en IT-mand sker der virkelig meget i Danske Spil.

Også tid til det sociale
Tamim Ghaussy peger også på det sociale arbejdsliv som en væsentlig faktor: - Vi laver mange ting sammen i vores fritid: Vi er godt fordelt med fem piger og seks drenge, og af og til holder vi en privat fest med andre fra huset, går ud og danser salsa eller får bare en øl sammen efter arbejdstid. Det, mener jeg, er vigtigt for det daglige samarbejde.

- Arbejdsmæssigt har vi meget frihed - selvfølgelig under ansvar. Men ind i mellem brænder det jo på midt om natten eller i weekenden. Så er det afsted og løse problemerne. Men ellers planlægger vi i vid udstrækning selv vores arbejdstid. Rent fagligt er vi hele tiden i rivende udvikling og diskuterer ofte faglige metodikker og samarbejdsforhold. Alle disse ting kan selvfølgelig kun lade sig gøre med gode kolleger.

Det er i øvrigt ofte Tamims band, der leverer musik til privatfesterne - og i sommeren 2003 spillede bandet også til den årlige idrætslandskamp, som Danske Spil afholder sammen med spilleselskaberne i Norge og Sverige.

FIND VIRKSOMHED

House of Prince (BAT)
Unicef
JKS a/s
DLG
Danfoss
DEDIKATION ApS
SDC
People Executive
HOFOR
Solar
Microsoft